9.5 68033 reviews
Zoeken naar...
0,00 0
Winkelwagen
    Verzendkosten Gratis
    Totaal incl. BTW 0,00
    Naar winkelwagen Direct afrekenen
    Zoeken naar product of merk
    Hoe voorkom je een jetlag?
    Reizen

    Als je een lange vliegreis maakt, heb je grote kans dat je te maken krijgt met een jetlag. Hierdoor kun je de eerste dagen van je vakantie of bij terugkomst last hebben van de volgende symptomen: vermoeidheid, slapeloosheid, verlies van eetlust, sufheid, maagklachten en concentratieproblemen.  Wij geven je een paar tips om een jetlag te voorkomen zodat je sneller van je vakantie kunt genieten.

    1. Verzet de tijd

    Tijdens de vlucht is het handig om je horloge, telefoon en tablet gelijk te verzetten naar de tijdzone van je bestemming. Zo heb je de tijd om te wennen aan de nieuwe tijd. Zorg dat je niet gaat slapen in het vliegtuig als het op de plek van bestemming nog overdag is, blijf wakker tot het daar s’nachts is.

    2. Blijf gehydrateerd

    Door de droge lucht in het vliegtuig is het extra belangrijk om gehydrateerd te blijven. Vooral tijdens een lange vluchten is het van belang om genoeg water te drinken.

    3. Vermijd cafeïne

    Het kan verleidelijk zijn om een kop koffie in het vliegtuig te bestellen, juist omdat je duf kan zijn tijdens de vlucht. Maar beter houd je het bij water. Cafeïne verergert een jetlag omdat je hierdoor minder vocht vasthoudt. Dit geldt overigens ook voor dranken met alcohol.

    4. Plan je reis

    De tijd van aankomst kan ook bepalend zijn voor een jetlag. Het beste is om aan te komen op plek van bestemming in de middag. Zo heb je nog wat tijd om aan het tijdsverschil te wennen. Ga niet te vroeg naar bed, maar ga op een normaal tijdstip slapen.

    5. Beweeg

    Een oorzaak van een jetlag kan het gebrek aan bewegen zijn. Het is vrij onnatuurlijk dat je zoveel uur op dezelfde plek zit met weinig bewegingsruimte. Zorg voor een goede doorbloeding en loop af en toe een rondje door het vliegtuig en doe oefeningen.

    6. Neem Melatonine

    Heb je eenmaal aangekomen op bestemming, nog steeds moeite met slapen? Het kan zijn dat je lichaam op de verkeerde tijd Melatonine aanmaakt. Melatonine is een hormoon wat je lichaam aanmaakt en jouw natuurlijke slaap-waakritme regelt. Een tip van piloten is dan ook om een melatonine-pil te nemen voor het slapengaan. Deze pillen zijn homeopatisch en gewoon verkrijgbaar bij de drogist.

    7. Eet licht

    Het is verstandig om voor en tijdens de vlucht geen zware maaltijden te eten. Het kan zijn dat je spijsvertering trager verloopt door de verstoring van je biologische klok. Kies daarom voor lichte maaltijden zoals salades, fruit of een soepje.

     

    Nog geen reacties op dit moment
    Plaats een reactie